بلیچینگ یا همان سفید کردن دندان، روشی درمانی برای از بین بردن تیرگی، لکه ها و رنگدانه هایی است که به مرور زمان و براثر مواد خوراکی دارای رنگدانه مثل چای و قهوه به وجود می آیند. از دیگر دلایل تغییر رنگ دندان ها می توان به خوردن نوشابه های رنگی و ادویه ها، سیگار کشیدن و افزایش سن اشاره نمود. عوامل تغییر رنگ طبیعی دندان ها را می توان در مصرف دسته های زیر یافت:

  • قهوه و چای
  • انواع نوشیدنی های گاز دار
  • مشروبات الکلی
  • انواع خوراکی های با رنگ غلیظ مانند توت ها
  • انواع سس ها

همچنین از بلیچینگ برای از بین بردن بعضی از بد رنگی های ژنتیکی نیز استفاده می شود. این عمل با استفاده از محلول سفیدکننده پراکسید هیدروژن انجام می گیرد. این سفیدکننده ها مانند وایتکس عمل کرده و با نفوذ به مینای دندان باعث از بین رفتن رنگ های ناخوشایند دندان ها شده و به سفیدی آن می انجامد.
مینای دندان با بازتاب نور و ترکیب رنگش با رنگ عاج دندان، رنگ طبیعی دندان را تشکیل می دهد. میزان ضخامت مینای دندان بدین صورت روی رنگ دندان تاثیر دارد که هرچه مینای دندان نازکتر باشد، رنگ عاج دندان بیشتر مشخص می شود.

اقدامات قبل از بلیچینگ

به دلیل اینکه مواد سفیدکننده از پوسیدگی های دندان به داخل آن نفوذ نکنند، رفع پوسیدگی های دندان قبل از انجام بلیچینگ ضروری می باشد. همچنین در صورت داشتن جرم محسوس، عمل جرم گیری نیز باید انجام گیرد.

روش های انجام بلیچینگ

در ابتدا باید توجه داشت که بلیچینگ دندان روی دندان های زنده انجام خواهد گرفت یا دندان های عصب کشی شده. در مورد اول بلیچینگ به دو صورت قابل انجام است:

  • بلیچینگ دندان در مطب
    • با استفاده از لیزر
    • بدون استفاده از لیزر
  • بلیچینگ دندان در خانه

در سفید کردن دندان در مطب ابتدا با مواد مخصوصی روی لثه ها پوشانده می شود. این عمل برای جلوگیری از آسیب رسیدن به این ناحیه می باشد. پس از ایمن سازی، ماده سفیدکننده روی دندان ها قرار داده شده و بسته به نوع بلیچینگ با استفاده نور لیزر یا اعمال حرارت توسط اشعه های مخصوص دیگری، مواد سفید کننده فعال می شوند.

معمولا زمان مورد نیاز برای بلیچینگ در مطب بین ۳۰ دقیقه تا ۹۰ دقیقه می باشد. البته در برخی موارد به دلیل گستردگی زردی و لکه های دندان ها ممکن است به بیش از یک جلسه درمان نیاز باشد.

در روش بلیچینگ در خانه، در جلسه اول دندانپزشک اقدام به قالب گیری دندان های شما نموده و پس ا زآماده شدن آن به آموزش شما می پردازد. در این روش باید ژل های مخصوصی که در اختیار شما قرار می گیرد را به صورت روزانه در حداکثر دو نوبت داخل قالب قرار داده و روی دندان های خود قرار دهید. این عمل بین یک تا چهار هفته باید انجام گیرد. به صورت میانگین عمل بلیچینگ در خانه در سه هفته به نتیجه نهایی خود خواهد رسید.

میزان ماندگاری بلیچینگ

پس از انجام عمل بلیچینگ در صورتی که عادات غذایی و زندگی خود را تغییرداده باشید، به عنوان مثال مصرف دخانیات را کنار گذاشته و همچنین مصرف قهوه و دیگر نوشیدنی های کافئین دار و همچنین نوشابه ها را به پایین ترین حد ممکن رسانده باشید، می توان امیدوار بود که بین شش ماه تا یک سال دندان های سفیدی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 9 =